Contextueel leiderschap – relationeel dialogisch leiderschap wordt als een vierdaagse incompany training aangeboden.
In deze training leren deelnemers de invloed van de intergenerationele geschiedenis op hun professioneel handelen als leidinggevende, gedragswetenschappers en die van anderen te herkennen, te monitoren en te hanteren. Aan de hand van groepsopdrachten gaan deelnemers met elkaar in gesprek, zodat ze de theorie kunnen herkennen bij zichzelf, elkaar en in de praktijk. Door het inbrengen van de praktijkervaringen komt de theorie tot leven. Tussen de trainingsdagen in zit er minimaal 1 week, zodat deelnemers in de praktijk kunnen oefenen met de verworven kennis. De relatie is de basis voor de dialoog, waarbij er oog is voor verschillen in belangen, erkenning voor de inzet, inspanningen en onvermogen van ieder betrokkene. Naast erkenning geven, mag er ook beroep gedaan worden op de verantwoordelijkheid van een ieder om een bijdrage te leveren.
Belangrijke thema’s hierbij zijn:
- Inleiding in het contextuele gedachtegoed
- Basisbegrippen (context, relationele ethiek, verschillende soorten loyaliteit, heimelijke opschorting van rouw, recht en onrecht, dialoog, zelfafbakening, zelfvalidatie, veelzijdig gerichte partijdigheid)
- de 5 dimensies van het relationele werkelijkheid
- Veelzijdig gerichte partijdigheid als basishouding
- Erkenning geven en zichtbaar maken wat iemand investeert:
- Is er sprake van een faire balans tussen organisatie en medewerker? De medewerker is niet alleen gerechtigd om gezien te worden in zijn/haar investeringen, er mag ook iets verwacht worden.
- Met name het midden management heeft vaak de functie van de 1000-dingen doekjes binnen een organisatie en zit daarmee vaak klem tussen directie en medewerkers. Worden zij zelf gezien, en door wie?
- Wat geeft het bestuur/directie en wat mogen zij terugverwachten?
- Loyaliteitsconflicten (het botsen van loyaliteiten gezin van herkomst en verwachtingen/waarden op het werk tussen manager en medewerker, als oorzaak van stagnatie.)
- Luisteren en het voeren van de dialoog, i.p.v. de discussie/Het bevorderen van een ontmoeting? Hoe worden we een dialogische organisatie?
Ben je na het lezen van ons aanbod enthousiast geworden?
De kwaliteit van een organisatie wordt gevormd door samenwerking en verbinding tussen mensen.
Contextueel leiderschap is relationeel dialogisch leiderschap.
Ivan Nagy:
‘ Wie in staat is om zijn verantwoordelijkheid te vertalen
in passende zorg voor de ander
en tegelijkertijd in passende zorg voor zichzelf,
groeit als mens en verwerft vrijheid’.
De contextuele benadering is niet slechts toepasbaar op de psychosociale hulpverlening, maar ook toepasbaar in alle menselijke relaties en systemen.
Praktische informatie
Neem contact met ons op voor het uitbrengen van een offerte. Leren over Leven – OICS is vrijgesteld van BTW.